En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

torsdag 19 februari 2015

Genusredaktörer vill förändra språket

"I Malmö har projektet Genusredaktörerna startats för att kämpa mot negativa stereotyper i textskildringar. Målet är att på lång sikt skapa språklig medvetenhet och förändring. 
Genusredaktörerna består av ­Frida Öst och Elin Regn, båda bosatta i Malmö. Efter att ha studerat förlags- och bokmarknadskunskap tillsammans i Lund kom de efter ­examen för ett år sedan fram till att de ville förena sina två största intressen: politik och litteratur. 
Så uppstod Genusredaktörerna, en tjänst att anlita för den som vill få sitt material lektörsläst med normkritisk blick".
Som kommentar till detta har jag bara en sakupplysning: George Orwells roman "1984" är dystopisk satir, och absolut ingen instruktionsmanual för social ingenjörskonst.

Sydsvenskans Per Svensson kommenterar också projektet, som han har fått höra om på radio. Han menar att han har tigit om denna typ av företeelser länge nog:
"Jag (...) inser att nu går det inte längre att smita från ansvaret. Jag har därför bestämt mig för att erkänna mig skyldig: Jag har varit delaktig i skapandet av ett monster".
Bloggat om detta: Toklandet

5 kommentarer:

  1. Det skär i mig som när någon drar med naglarna utefter svarta tavlan när jag ser 1984 benämnd som satir. Dystopisk är den med besked, men jag har aldrig lyckats se det satiriska inslaget (till skillnad från Djurfarmen, som är satirisk).
    Det sagt så anser jag personligen 1984 vara en av 1900-talets absolut viktigaste böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1984 och satire ger nästan en miljon Google-träffar. Många naglar utefter tavlan. Med Orwells (Eric Blairs) historia och upplevelse av totalitära samhällen och totalitära tendenser har jag svårt att se det som annat än en satir av det han hade sett, och vulgärt extrapolerat till framtiden. Jag tror inte att han på allvar trodde att Ingsoc skulle bli framtidens ideologi i Storbritannien.

      Radera
    2. Nä, jag tror inte heller att han trodde det på allvar. Men att han extrapolerar tendenserna till ytterlighet gör det inte till satir. Då skulle all samhällskritisk science fiction (vilket är vad 1984 i praktiken är, även om boken i tekniska hänseenden har blivit omsprungen av verkligheten) vara satir. Enligt definition så är satir kritik som förlöjligar, hånar eller gycklar. Det rör sig alltså om en någon form av vass bitande humor. Det finns absolut INGET i 1984 som jag uppfattar som att Orwell gör sig lustig eller gycklar.

      Radera
  2. Genusdebattörernas och pkelitens krav på språkförändringar har många likheter med trettiotalets bokbål i Europa. Finns det fler likheter? Jag tror det.

    SvaraRadera
  3. Vilka pompösa mallgrodor. Ser framför mig marknadsföringen: Är du författare? Fått litteraturpris och stipendier? Kanske sitter du i Svenska akademin? Eller har sålt så mycket att du kunnat köpa en gård på Österlen?Skicka dina manus till oss på Genusredaktörerna, så gör vi dom ännu vassare när vi rensar bort könsstereotyperna!

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.