En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

söndag 23 december 2012

Varför inte granska alla mord och allt våld?



Två experter skriver på SvD Brännpunkt:

"Kvinnomorden måste granskas mer effektivt"

"Våldet mot kvinnor har på senare år fått högre prioritet bland politiker, hälso- och sjukvården, polisen, rättsväsendet, socialtjänsten och andra myndigheter. Stora ekonomiska resurser har satsats och lagstiftningen har skärpts. Ändå lyckas samhället inte stödja och skydda våldsutsatta kvinnor tillräckligt".
Jag känner inte riktigt igen mig i artikelns prioritering. Jag tycker att alla mord och även allt icke dödligt våld är fruktansvärda företeelser, oavsett vem som drabbas. Det finns ingen anledning att prioritera ned mordet på Roland Melén i Filipstad eller mordet på Ingemar "Inke" Wallin i Sandviken - bara på grund av deras kön. Även de dog till följd av våld i nära relation.

Jag är ingen expert på området men vad jag har läst så verkar det verkningslöst att angripa "patriarkatet" för att komma tillrätta med dödligt och icke dödligt våld. Vi måste istället stärka psykvården och göra insatser för att våldsamma barn ska kunna hantera sina aggressioner och inte växer upp till att bli våldsamma vuxna.

Oavsett vilket kön de råkar ha fötts med. God Jul!

Bloggat: Lando

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.