Icke-feministiska jämställdhetsbloggares reaktioner på "söderhipstermannens asexualitet" har uppmärksammats av två feminister med större tillgång till media än vad vi har.
Svenskarna har mindre sex än tidigare. Att sexminskningen är särskilt tydlig på feministiska Södermalm i Stockholm kan ha många orsaker, men efter att ha läst Katerina Janouchs läsarbrev lade jag (och många med mig) fram två möjliga förklaringar:
1) Många feministiska strömningar motarbetar könsroller. Män uppmanas bejaka kvinnliga egenskaper och kvinnor uppmanas bejaka manliga egenskaper. Detta kan minska den sexuella spänningen.
2) Teorin om könsmaktsordningen och patriarkatet är sexistisk mot män och fjättrar kvinnor vid en offerroll. En av Katerina Janouchs intervjupersoner säger uttryckligen att han blir avtänd för att han blir skuldbelagd för vad andra män har gjort.
Men Katerina Janouch har fastnat för följande: "Kontentan är: Så har feminister bäddat och därmed får ni inte ligga". Catia Hultquist skriver på samma ämne i DN: "nu får feministerna ligga som de bäddat". Jag har antagligen läst alla blogginlägg i ämnet och det enda liknande citat jag (och Susanna Varis) kan hitta är mitt eget: "som en bäddar får en ligga".
Så jag drar slutsatsen att de båda har hittat citatet här på denna blogg. Även om citaten inte är ordagranna så fångar de essensen av vad jag och många med mig misstänker: att de senaste årens feministiska landvinningar kan ha minskat sexlusten, särskilt på Södermalm i Stockholm.
Den feministiska bloggaren Arsinoe har varit inne här på bloggen tidigare och hon reagerar nu på att icke-feministiska bloggare ibland byter ut "män" mot "judar" i texter för att belysa sexism. Jag kan svara på varför jag gör det.
Det beror inte på att jag jämför männens och judarnas historiska lidande. Utan poängen är att jag inte accepterar kollektiv skuldbeläggning av något kön eller etnisk grupp och inte heller några kollektivt nedlåtande beskrivningar av dessa grupper.
Judar har utsatts för historiens mest industrialiserade folkmord. Just därför ses det som särskilt oacceptabelt i större medier att skriva kollektivt nedlåtande om judar. Byter man ut "män" mot "judar" i en text är det lätt att se om den då framstår som antisemitisk. Gör den det drar jag slutsatsen att den ursprungliga texten är sexistisk mot män.
Jag är ändå glad att Arsinoe, Katerina Janouch och Catia Hultquist har bidragit till en någorlunda
konstruktiv debatt i dessa frågor. Så ser åtminstone jag det även om inte alla gör det.
Om detta är en konstruktiv debatt säger det verkligen en del om klimatet. Jag kan acceptera att båda sidorna raljerar. Det brukar debatter förfalla till men när vi har två kända kvinnor i stora tidningar som diskuterar med jämställdister på bloggar som få läser blir det inte mycket till debatt.
SvaraRaderaJag tycker ändå hennes krönika var bättre än jag förväntat mig efter Kimhzas sågning men hon förfaller tyvärr till traditionell feministisk härskarteknik på slutet.
"Visst kan man reta sig på meningar som "nu får feministerna ligga som de bäddat" i den efterföljande söderhipsterdebatten. Men eftersom jag är övertygad om att den manliga sexualiteten klarar av icke förtryckta kvinnor väljer jag att i stället notera den fyndiga ordvitsen."
Ge dig på svaga män är populärt till och med hos aporna så det har en lång tradition men för några som vill bryta normer är det pinsamt att de alltid förfaller till det. I det här fallet är det särskilt pinsamt eftersom det inte ens började med att det är synd om männen utan om kvinnorna som inte har tillgång till "riktiga män". Vad jag förstår är det inte någon som frågat männen vad de tycker så vad hon inte förstår eller inte vågar skriva är att det är kvinnlig sexualitet som, med hennes ord, inte klarar av kvinnlig icke-förtryckt sexualitet.
Allt är relativt. I denna vändan var det åtminstone inte någon som associerade oss med Breivik.
RaderaIcke-förtryckt kvinnlig sexualitet... som om kvinnorna i övriga Sverige skulle vara mer förtryckta än på Södermalm... det tror jag inte kvinnorna själva tycker.
Sant, det är ett framsteg.
RaderaHon blandar dessutom bort korten. Kritiken handlar inte om att oförtryckta kvinnor är ett hot mot manlig sexualitet, utan att den demonisering av manlighet och manlig sexualitet i synnerhet som skett de senaste 30-40 år har skapat en hög osäkra män. Om hon tycker att demoniseringen av män är en naturlig del av oförtryckta kvinnor säger det ganska mycket om hennes manssyn.
RaderaPrecis.
RaderaBra inlägg! Och tack för länken. Du har rätt, jag är betydligt mer kritisk.
SvaraRaderaTackar! Även ditt inlägg var bra! Utmärkt spanat!
RaderaJag säger som Kimhza: bra inlägg!
SvaraRaderaTack så mycket!
RaderaOch tack detsamma för bra inlägg ska jag naturligtvis tillägga till Johan Grå, AV och Susanna!
SvaraRaderaNu är du okunnig igen. Feministisk forskning har ju tydligt visat att män aldrig kan bli utsatta för sexism. För att könsmaktsordningen. Hur många gånger ska vi feminister behöva upprepa det?
SvaraRaderaDen där feministiska forskningen är värd några väl valda ord...
RaderaJag tycker att Katerina Janouch är en både fritänkande och modig skribent som lyfter detta ämne och både hennes och Catia Hultquists svar är relativt konstruktiva. Att de innehåller en del avsiktliga missförstånd och rituella bugningar inför feminismen får man ta – KJ har samtidigt fått rejält på pälsen för sin artikel från de mer renläriga. Slutligen visar detta värdet av att uttrycka sig välavvägt: fast du under lång tid bloggat i en utomordentligt saklig ton så hugger motdebattörerna så fort du lämnar minsta möjlighet att misstolkas.
SvaraRaderaErik S
Håller med. Har hon fått på pälsen? Var då, det vill jag gärna läsa. Tack för komplimangen!
Radera"Sex på Södermalm står i nationellt fokus sedan ett blogginlägg av Katerina Janouch på tara.se lyftes i riksmedier som Dagens Nyheter och SR:s Studio ett igår. Feministiskt Perspektivs kulturskribent Katarina Rosengren Falk ifrågasätter bevekelsegrunderna och pekar på brister i argumenteringen om orsak och verkan."
SvaraRaderahttp://feministisktperspektiv.se/2013/06/18/ideologi-om-nagot-janouch/
JonB