En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

onsdag 22 januari 2014

Åtta döda under protester i Ukraina

Det pågår blodiga kravaller i Ukrainas huvudstad Kiev, under en proteströrelse som kallas Euromaidan.  Demonstranterna kräver bland annat ett närmande till EU.

Svenska Dagbladet skriver att fem demonstranter har dödats under kravallerna. Bland annat har ett manslik med kulhål i huvudet visats upp för en Reuters-fotograf.

Det dödliga våldet är förstås fruktansvärt. Och ämnet berör faktiskt denna blogg.

För när jag tar på mig genusglasögonen inser jag att de döda som beskrivs med könsneutrala begrepp i pressen som "personer" och "demonstranter", att de egentligen har varsitt namn och dessutom en könstillhörighet.

Jag misstänker att de alla är män, att de tillhör det kön som historiskt har setts som en förbrukningsvara. För skulle någon av dem ha varit kvinnor, så skulle det faktumet ha lyfts fram i medierna. Vi får se om jag har rätt i den frågan.

SvD hänvisar till en ukrainsk tidning, Ukrainska Pravda. Jag förstår inte ukrainska och jag vet inte om det är en tillförlitlig källa, men jag litar i det här fallet på SvD:s bedömning av UP:s trovärdighet.

Genom Google Translate ser jag att UP skriver om åtta döda demonstranter. Fyra har dött av skottskador. Två av dem har bortförts och hittats torterade och mördade i en skog.

Tre av de åtta döda demonstranterna namges, och mycket riktigt med mansnamn.

Återkommer med mer information om det.

Jag hoppas verkligen att situationen i Kiev lugnar ner sig snart. Enligt Wikipedia verkar opinionen i Ukraina vara djupt splittrad angående Euromaidan. Demonstranterna har mest stöd i landets västra del och minst stöd i den östra delen.

2 kommentarer:

  1. http://cornucopia.cornubot.se/2014/01/detaljer-om-dodsoffren-i-kiev.html

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.