En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

torsdag 6 november 2014

Feministisk flodvarning från jämställdhetsministern



Bilden här ovanför kommer från Twitter och det röda toppsegmentet föreställer den "hegemoniska maskuliniteten". Jag skulle kunna försöka förklara vad det betyder, men jag ids inte. Begreppet är som hämtat från en postmodern floskelgenerator och det är sådan jargong som vissa samhällsforskare svänger sig med, i tron att det har någon konkret koppling till verkligheten. Lite som en yrkesskada.

Tweeten skickades från en konferens idag som hette "Jämställdhet 2.0" och verkade ha varit en slags alkoholfri firmafest för den svenska skattefinansierade genusmakteliten.

På konferensen medverkade även jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) och hennes föredrag finns omskrivet av portalen Jämställ.nu. Portalen sammanfattar det så här:
"En feministisk regering fokuserar på alla områden"
Ingen slipper undan.
"Hon underströk också att en feministisk regering även måste fokusera på politikens andra områden. 
– Vi har en utrikesminister som för en feministisk utrikespolitik. Vi har en arbetsmarknadsminister som är väldigt tydlig i de här frågorna. Hela regeringen ska jobba med frågor som handlar om och leder till jämställdhet mellan kvinnor och män och har en feministisk ambition. Då gäller det att hitta ett ramverk för det arbetet. Hur styr man arbetet från regeringen, genom myndigheter, till landsting, kommuner och andra utförare av politiken, så att livet till slut förändras i jämställd riktning för kvinnor och män? Där har jämställdhetsintegrering en väldigt betydelsefull roll".
Man skulle kunna tala om en feministisk tsunami, men jämställdhetsministern nöjer sig med att kalla det för "flod":
"– Jag ser att det under senare år har gjorts mycket, inte minst vad gäller så kallat hedersrelaterat våld. Det görs med goda intentioner men blir lätt lite spretigt. Jag vill skapa en flod där alla drar år samma håll. Då blir det enklare att se om insatserna verkligen leder fram till en feministisk politik".
Om det här skulle handla om en majoritetsregering och inte en minoritetsregering, så skulle jag börja att snickra på en ny Noaks Ark.

Bloggat: Toklandet, om en liknande konferens igår.

2 kommentarer:

  1. Skulle vara intressant att veta hur många som går i tankar om att lämna Sverige nu, jämfört med exempelvis tre år sedan.

    Att snickra Noas Ark är ju för övigt bara så heteronormativt. Smartiga feminister syr med intersektionell tråd. ...Så man behöver inte oroa sig för att könsrasisterna kan följa efter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trivs i Sverige. Jag trivs med min tillvaro och med de människor jag omger mig med. Vad jag inte trivs med är att några ideologiska fanatiker i minoritet har lyckats nästla sig in i och ta över politiska partier, tidningsredaktioner, statliga verk och andra strategiska platser. Trotskij skulle ha varit imponerad.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Entryism

      Men jag förstår att andra längtar utomlands.

      Ja, de heteronormativa lösningarna är de bäst beprövade i många fall...

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.