En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

onsdag 5 november 2014

Mannen är ett trafikproblem, oavsett färdmedel


Män kör mer bil än kvinnor i Sverige, 50 procent mer enligt denna undersökning. Det uppmärksammades av vice statsminister Åsa Romson i hennes Almedalstal i somras, där hon även tog upp att män flyger mer än kvinnor. Det såg hon som ett klimathot på grund av de växthusgaser som kommer med avgaserna. Kvinnor drabbas värst, enligt vår vice statsminister.

Även Katrine Kielos (som numera helt ofeministiskt och heteronormativt har gift sig och tagit sin makes efternamn) snuddade vid detta ämne i sin artikel "Klimatförändringen är en man". Hon gick så långt som att påstå:
"Vad 'en riktig man' är och inte är, kan faktiskt vara den mest centrala frågan i hela klimatdebatten".
Jeff Hearn, professor i genusvetenskap, med en massa skattefinansierad genusforskning bakom sig, tillägger:
"Hur vi transporterar oss är djupt sammankopplat med genus och vissa män verkar älska sin bil mer än sin partner!"
Djupt problematiskt. Nåväl, men då kanske det är en positiv nyhet att många män cyklar, vilket kan gynna klimatet, minska trafiktätheten, sänka avgas- och partikelhalter i luften och förbättra folkhälsan? Nej, då. Härom dagen publicerade norska tidningen Adressa artikeln "Cykling är för maskulint".

Artikeln problematiserade att två av tre cyklister i Oslo är män. Den kvinnopolitiska talespersonen i partiet SV, systerparti till Vänsterpartiet, menade att cykelpolitiken måste göras mer feminin. Vad innebär det i praktiken, undrade journalisten. Rimlig fråga.

- Jag önskar rätt och slätt ett könsperspektiv. Att främja det feminina med att cykla, svarade talespersonen.

Tryggare cykelvägar angavs som en praktisk och feminin lösning. Jag är inte emot den lösningen i princip, men jag förstår samtidigt inte varför det måste vara ett självändamål att en mindre andel män ska cykla.

Även bloggen Emelso har problematiserat män som cyklar, i Stockholm. Bloggaren har ägnat sig åt könsräkning och kommit fram till att en övervägande andel av dem som cyklar längs hennes jobbväg är män. Hon efterlyser mer könsräkning i cykeltrafiken.

Inte nog med att männen är många, utan de beter sig dessutom felaktigt, menar Veronica Palm, som sitter i Socialdemokraternas innersta krets samt Riksdagen. Hon har förklarat detta på Twitter, vilket även bloggen Fnordspotting har kommenterat:
"Kan åter konstatera att vita medelålders män utan hjälm men med kostym är mest fräcka och otrevliga på cykelbanan (också)".
Blir det bättre om män åker kollektivtrafik då? Nej, för män i kollektivtrafiken sitter fel, enligt den numera borttagna sajten "Macho I Kollektivtrafiken". Trots att sajten verkar ha pausats finns det gott om artiklar och internationella sajter som beskriver fenomenet.

Men får män promenera? Jag har inte lyckats hitta något entydigt svar på den frågan. Det krävs antagligen några hyllmeter feministisk maskulinitetsforskning innan vi kan vara helt säkra på svaret.

Min magkänsla säger mig dock att även män på gångstig, trottoar och gångbana måste ses som något slags allvarligt samhällsproblem.

15 kommentarer:

  1. Män kan helt enkelt inte göra rätt. Per definition. Om män kör bil eller flyger skitar de ner. Om de cyklar åker de för fort. Om de åker tunnelbana tar de plats. Om de går med barnvagn håller de vagnen fel (med en hand, vilket visar på avståndstagande från barnet, har feministisk forskning visat). Det samma gäller sysslor i hemmet. Om män inte lagar mat smiter de från ansvaret. Om de lagar mat tar de över köket och gör det för komplicerat. då blir det surdegar, digitalvågar och maskulint stora dyra kockknivar i japanskt specialstål. Om de inte tvättar kläder är de grisar. Om de tvättar kläder gör de fel. Om de lyckas att inte färga vittvätten kommer de garanterat vika den fel. Män som inte syr är fast i maskulinitetsnormer. Män som syr tar över och syr på sitt sätt, vilket är fel.
    Eftersom män ÄR fel.

    Det finns det hela bibliotek som visar.

    SvaraRadera
  2. Feminism handlar faktiskt om jämställdhet. Riktig feminism har inget med manshat att göra. De ända som stickar offerkoftor är vita kränkta män.

    Nej, jag skojar bara. De som fortfarande hävdar vansinnigheter enligt ovan har antagligen mer genetiskt med ryggradslösa amöbor än med andra människor. Knappast den typ som man vill ha styrandes ett land (tänk retarderad feministisk regering).

    Ps. Glöm inte heller bort den "manliga blicken" från båda bilar och cyklar. Ohhhh MP! Gooo Sveriges journalistkår!

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt. Dessvärre och som vanligt. I grunden tror jag att man måste förstå att allt detta handlar om en ideologi som ser mannen som oönskad, oavsett. Bara då blir det begripligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta, för att inte säga allt, pekar åt det hållet.

      Radera
  4. Jag bad också en manlig kollega som cyklar till jobbet att räkna cyklar i vintras. Det sägs ju att det inte plogas för kvinnor på vintern (trottoarer och cykelbanor). Min iakttagelse är dock just att det främst är män som cyklar, och definitivt då på vintern. Och ja det stämde. Kvinnor tycks föredra kollektivtrafiken framför regn, rusk och snö. Och plogar man för bilar så kan ju även bussar komma fram lättare tänker jag.

    Men till den norska artikeln så tycker jag snarare den visar på ett (spirande?) motstånd till att sätta könsperspektiv på allt mellan himmel och jord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Ja, och det är en intressant skillnad mellan de nordiska länderna när det gäller könsfixering, märker jag när jag skummar av Google Nyheter. I Sverige är könsfixeringen i topp, i Finland låg men växande (åtminstone bland finlandssvenska artiklar), i Norge måttlig men dalande och i Danmark låg. Isländska förstår jag inte, men jag skulle tippa, utifrån det jag läser i engelskspråkiga media, att könsfixeringen där liknar Sveriges.

      Radera
    2. Debatten i Norge är inte i närheten av den i Sverige. TV-serien Hjernevask skakade om debattklimatet rejält i Norge. Det ekvalistiska/jämställdistiska perspektivet är väldigt starkt.

      Radera
  5. Ekvalist, kan inte du kontakta mig på jhlundell@myself.com

    SvaraRadera
  6. Det är helt klart problematiskt med män som promenerar. Se videon av kvinnan som blir trakasserad i New York. Om män visar kvinnor uppmärksamhet när de promenerar gör de sig skyldiga till trakasserier. Om de inte gör det uppfattas det som att de förminskar kvinnor, om de inte rent av betraktas som läskiga, potentiella stalkers och våldtäktsmän.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, så klart! Hur kunde jag glömma den videon? De vedervärdiga "Hello"-trakasserierna mitt på ljusan dag och öppen gata. Nu hade jag mest Sverige och i viss mån Norge i tankarna, men det dröjer nog inte länge innan vi får ett liknande filmprojekt här som kan räta ut alla frågetecken.

      Radera
  7. "Forskaren Wanna Svedberg vid Juridiska institutionen har genomfört den första studien i Sverige som tittat på hur lagstiftning och annan reglering uppfyller de transportpolitiska målen ur ett genusperspektiv."

    http://www.handels.gu.se/om_handelshogskolan/press/pressmeddelanden/nyheter-detalj/lagar-och-regleringar-missgynnar-jamstallda-transporter.cid1208413

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min poäng var att män smutskastas oavsett på vilket sätt de förflyttar sig. Jag förstår inte riktigt hur citatet och länken kommer in i det sammanhanget. Kan du förklara?

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.