En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

fredag 14 november 2014

Fler män ≠ jämställt


Mats Olsson, som alltid bloggar klokt och sansat på Tysta Tankar, har varit på en konferens som handlar om män i förskola.

Därifrån kommer ovanstående bild. Tänk er en konferens som skulle handla om kvinnor som jobbar på högskola och universitet och någon skulle påstå "Fler kvinnor ≠ jämställt". Eller på en konferens om kvinnor i börsbolagens styrelser. Det skulle bli kaos på Politism och på dagstidningarnas kultursidor. Feminister skulle skrikgråta.

För maximen om feministisk procenträkning säger att ju fler kvinnor, desto mer jämställt. 100% kvinnor = 100% jämställdhet.

Hyckleriet blir därför fullständigt när vi plötsligt pratar könsfördelning i förskolan.

Aftonbladet har en tydlig linje. Journalisten Joakim Lamotte skrev tidigare en debattartikel i tidningen där han menade att vi särskilt måste granska de män som jobbar i förskolan, för annars blir det fler pedofiler i förskolan.

För att det även finns kvinnliga pedofiler kan man sällan läsa i tidningar, men desto oftare på Maukonens blogg.

Kerstin Weigl har skrivit en kolumn, även den i Aftonbladet, där hon också pekar på pedofilin i förskolan och lägger till följande:
"Något säkert stöd finns inte för att fler skäggiga människor leder till sundare könsrollsmönster i barngrupperna. Forskning antyder att långt viktigare är hur personalen arbetar med genusfrågor, inte vilka könsdelar de har".
Så mycket för könsfördelning, alltså.

Jag har själv bara utmärkta erfarenheter av förskolepersonal, oavsett kön. De gör ett hästjobb för en låg lön. Dessutom känner jag några privat. De män jag känner som jobbar inom förskolan sliter med pedofilifördomarna. En av dem berättade när det skrevs extra mycket om pedofiler i tidningarna att han krävde på jobbet att han skulle slippa vara på tu man hand i ett rum med ett barn. För att slippa eventuella anklagelser. SVT har skrivit att sådana fördomar mot manlig förskolepersonal är vanliga.

Att motverka dessa fördomar ser jag som väldigt angeläget, samtidigt som vi ska döma de individer som har begått brott bortom rimligt tvivel.

Dessutom ser jag det som angeläget att käppjaga ut könsrollsmönsterjägarna ur förskolan. Förskolepersonalen har fullt upp som det är med att låta barn vara barn, lära barnen nya saker, byta blöjor, klä på och klä av, läsa sagor, hitta på aktiviteter, och så vidare.

Men jag tycker ändå inte att det är ett självändamål att få fler män i förskolan. Jag vill ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett kön. Samma spelregler ska gälla. Det är jämställdhet för mig.

Därför menar jag både att "fler män ≠ jämställt" och "fler kvinnor ≠ jämställt" - inom alla branscher. Det kan man ha motsatt åsikt om, men det är grovt hyckleri att som Aftonbladet endast hävda det ena. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Bloggat: Toklandet

12 kommentarer:

  1. Det som menas är att bara för att det kommer in män i förskolan kommer det inte att ändra könsnormerna. Kvinnorna väver med barnen och männen fixar en snickarvrå. Man får visserligen in ett manligt perspektiv, men folk gör som de gör mest i alla fall.
    Förespråkarna för kvotering till styrelser hävdar att med kvinnor i styrelsen kommer det in nya perspektiv, vilket är lönsamt. Dvs effekten av män i förskolan. Dock visar det sig att de kvinnor som klättrar ofta är mer riskbenägna än männen, de är ofta också yngre eftersom man tagit in dem tidigare än män.
    Effekterna av att få in det andra könet är alltså olika. Svårt att förutsäga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare bloggat om könskvotering i börsbolagsstyrelser:
      http://ekvalist.blogspot.se/2013/05/konskvoterade-bolagsstyrelser-ar.html

      Forskningen har smulat sönder kvoteringsargumentet och visat att det är tvärtom: jämn könsfördelning i börsbolagsstyrelser med/utan kvotering minskar lönsamheten.

      Ekonomiforskarna bakom bloggen Ekonomistas har kallat Norges kvoteringslag för ett "dyrt experiment".

      Det kan - kan - ha att göra med det som Bashflak skriver om IQ. Män och kvinnor har i snitt ungefär samma IQ, men spridningen (standardavvikelsen) skiljer sig markant. Det finns flest normalbegåvade bland kvinnorna. Samtidigt finns det flest underbegåvade och genier bland männen.

      https://bashflak.wordpress.com/normalfordelningskurvan/

      Att ha extremt hög IQ kan ge klara fördelar om man sitter i en börsbolagsstyrelse.

      Radera
  2. Som sagt var, feministerna förspråkar kvotering av kvinnor till mansdominerade arbetsplatser men de förespråkar aldrig kvotering av män till kvinnodominerade arbetsplatser.
    Det skall också göras särskilda satsningar i parti och minut för att få kvinnor att söka till mansdominerade yrken men aldrig några satsningar på att få män att söka kvinnodominerade yrken.
    Det är aldrig ett problem med kvinnodominans men alltid ett problem med mansdominans.
    Hyckleriet bland feministerna vet inga gränser.

    Pelle2

    SvaraRadera
  3. Håller inte med dig - jag tror det är väldigt viktigt med män i skolan och förskolan. På samma sätt som att pojkar som växer upp utan manliga förebilder i familjen löper större risk att råka illa ut som vuxna, är detta ytterligare chans att för pojkar att se goda förebilder i män som går förlorad. DET är ett större problem än mansdominansen i många andra branscher.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, Anonym? (sorry) Skulle ju varit undertecknat av Larsson :)

      Radera
    2. Det är en helt legitim åsikt! Att det behövs både män och kvinnor i skolan och förskolan är en sak som jag håller med om -- vad jag vänder mig emot är att männen måste bli fler.

      Om man siktar på en 50/50-fördelning i skolan och förskolan bör man för att vara konsekvent även tycka att studenter behöver fler kvinnliga professorer som kvinnliga förebilder och en 50/50-fördelning. Och tvärtom, förstås.

      Radera
    3. Det som det finns starkt forskningsbelägg för är att frånvarande (smitande/utmanövrerade) pappor samvarierar med en rad sociala problem för barnen.
      http://ekvalist.blogspot.se/2014/01/barn-utan-pappor.html

      Manliga förebilder hittar barnen i vilket fall som helst, skulle jag tro, som har egen erfarenhet av att som barn ha behövt söka upp manliga förebilder.

      Radera
    4. I Norge har man gjort försök med 40% män i förskolan.
      "Denne relativt store andelen av mannlige lærere kan være en forklaring på de små kjønnsforskjellene i den ene barneskolen. Det kan se ut til at gutter etablerer seg som en gruppe eller et fellesskap på en annen måte når det er mange menn til stede. Men det kreves også at disse mennene har et relativt bevisst forhold til hva det innebærer å være gutt."
      http://genusdebatten.se/jamstalldhet-i-forskolan-del-1/

      Fredrik S

      Radera
    5. @Fredrik S
      "Men det kreves også at disse mennene har et relativt bevisst forhold til hva det innebærer å være gutt"
      Släpper man bara in män som har den "rätta" manligheten?

      Radera
    6. Intressant... "bevisst forhold til hva det innebærer å være gutt.". Just det är ju en uppgift som våra genuspedagoger inte verkar bry sig speciellt mycket om - ja de erkänner både öppet och stolt de inte bryr sig.

      //Larsson

      Radera
    7. Som sagt, jag bryr mig inte om könsfördelningen inom förskolan. Enda stället där könsfördelning är relevant tycker jag är parlament och andra demokratiska församlingar. Norge är ju faktiskt ännu mer besatt av könsfördelning än Sverige, men det kom som en nyhet att de har så stor andel som 40% är män där, tack för den.

      Jag undrar också vad det menas med att ha ett "medvetet förhållningssätt till vad det innebär att vara pojke". Det kan ju betyda allt från vettiga saker till mansföraktande "mansforsknings"-resultat.

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.