En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

tisdag 10 december 2013

Skolverket: Genus i alla skolämnen

Skolverket har nyligen släppt en rapport med nytt undervisningsmaterial för högstadielärare. Rapporten heter "Sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans senare år" och hittas enklast via Google.

Som bloggen tidigare har nämnt så står det i senaste versionen av "Läroplan för grundskolan" som började gälla 2011 att "Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmöns­ter" och att undervisningen ska beröra jämställdhet. I alla ämnen.

Skolverkets nysläppta rapport har tagit fasta på det och grundar sig i begreppen "normkritik" och "intersektionalitet", synsätt som hävdar att den vite, heterosexuelle, icke funktionshindrade mannen med välbärgad bakgrund står på toppen av samhällshierarkin.

Ur rapporten: 
"Maskulina egenskaper premieras i många situationer vilket gör att män och maskulinitet generellt ges högre status och oftare maktpositioner i samhället".
Jovisst. Säg det till de hemlösa, alkoholisterna, narkomanerna och till de anhöriga till mordoffer, misshandelsoffer och självmordsoffer. I dessa utsatta grupper på samhällets botten dominerar männen också - och inte bara i samhällstoppen.

Vidare:
"Etnicitet, funktionalitet, könstillhörighet, sexualitet, socioekonomisk bakgrund, ålder och religion eller annan trosuppfattning är exempel på olika faktorer som samverkar i olika sammanhang och kan påverka en persons möjligheter, status och makt".
Den som studerar tillräckligt med normkritik och intersektionalitet riskerar att reagera så här:




Det normkritiska, intersektionella synsättet ska alltså genomsyra alla skolämnen, även skolämnen där några av bloggens läsare kanske inte trodde att det var möjligt. Men möjligheterna är många. Några citerade exempel ur rapporten följer.

Hem- och konsumentkunskap:
"Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska ta upp reklam och dess påverkan
på individers och gruppers konsumtionsvanor samt belysa hemarbetet ur ett
jämställdhetsperspektiv.

• Arbetsfördelning i hemmet ur ett jämställdhetsperspektiv".
Bild:
"Bildundervisningen bidrar med ytterligare perspektiv på massmediala budskap,
och bildanalysen ska beröra gestaltandet av identitet, sexualitet och makt. Dessa
perspektiv bör även tas upp när det gäller egen bildframställning.

• Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och
hur dessa perspektiv kan utformas och framställas".
Idrott och hälsa:
"Idrott och hälsa är ett ämne där kön och könsmönster ständigt är aktuella. Hur
påverkar könstillhörighet de förväntningar som finns, resultat, förmågor, intresse
och i förlängningen hälsan? Undervisningen ska beröra allt ifrån hälsofrågor till
kroppsideal och könsaspekten i idrotts- och motionsval.
• Kroppsideal inom idrotten och i samhället i övrigt.
• Hur individens val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer,
till exempel av kön".
Musik:
"Musikundervisningen berör jämställdhet och könsmönster. Dels kan det handla
om förväntningar på musicerande med koppling till kön, dels om hur kön, sexualitet
och relationer gestaltas i sångtexter eller i musikvideor. 
• Ljudets och musikens fysiska, tanke- och känslomässiga påverkan på människan.
Musikens funktion för att markera identitet och grupptillhörighet i olika kulturer,
med fokus på etnicitet och kön".
"Hur förhåller sig svensk folkmusik till heteronormen?"
 Engelska:
"I engelska är kopplingen till sex och samlevnad ungefär densamma som för
svenskämnena. I litteraturundervisningen kan resonemang om kärlek, jämställdhet,
relationer och sexualitet vara centrala, och kan också tas upp i anslutning till
aktuella ämnen i medierna eller i jämförelser mellan olika engelsktalande länder".
Slöjd:
"I slöjdundervisningen kan dessa frågor bli aktuella om och när föreställningar om
färger, material och hantverksform kopplas till tankar om kön. Vilka könsmönster
kan urskiljas i detta? Undervisningen ska beröra mode och dess påverkan på
individen.
• Mode och trender, vad dessa uttryck signalerar och hur de påverkar individen".
Naturkunskap:
"I fysik och kemi är ämnesinnehållet relativt distanserat från arbete med sexualitet och relationer. Kemiundervisningen skulle kunna beröra 'kärlekens kemi' och som komplement till biologin förklara vilka kemiska processer som påverkar känslotillstånden i kroppen. Ett jämställdhetsperspektiv och tankar om könsmönster är alltid aktuella – både i undervisningens upplägg och i reflektionerna om det egna ämnet. Vilka könsmönster omgärdar naturvetenskapen och hur skulle man kunna förändra detta?"
Och så vidare.

Jag trodde att utbildningsminister Jan Björklund hade som ambition att motverka och avskaffa den så kallade "flumskolan". Den senaste läroplanen för grundskolan och Skolverkets färskaste skrift om undervisningen i högstadiet visar istället att flumskolan under Jan Björklunds tid som utbildningsminister har blivit ännu flummigare.

Ett högaktuellt debattämne är hur dåligt de svenska högstadieeleverna presterar i internationella jämförelser. Jag tror tyvärr inte att den björklundska normkritiken och intersektionalismen kommer att göra saken bättre.

Mitt bästa tips till utbildningsministern är istället att ta de svenskspråkiga versionerna av Finlands nuvarande läroplaner på alla nivåer, och arbeta för att de även ska gälla i Sverige med omedelbar verkan. Läget är akut.

Tidningen Världen Idag har också kommenterat Skolverkets senaste undervisningsmaterial för högstadiet.

Bloggat: Jämställdhetsfeministern.

Läs även Bittergubbens granskning av betygen innan och under det normkritiska arbetet på Frejaskolan i Gnesta.

15 kommentarer:

  1. Vad ska man säga....det är bara inse att det är kört för detta land och ta sitt pick och pack och emigrera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tanken slår en verkligen. Hur kunde vi hamna så här snett?

      Radera
  2. Utmärkt lyft. Ja, känslan av overklighet och mållöshet slår en allt oftare...

    SvaraRadera
  3. Antar att många lärare anser detta vara minst sagt korkat. Så resultatet blir att de lärare som inte rättar in sig kommer få en hopplös situation och tvingas bort. Till slut har vi en skola där propaganda är viktigare än kunskap.

    Lägg dessutom till att de elever som säger emot snabbt kommer lära sig att säga fel saker får direkta konsekvenser för betygen.

    Kan dessutom bli intressant när dessa indoktrinerade elever kommer ut i arbetslivet och konfronteras med verkligheten.
    Den ljusnande framtid känns snarare nattsvart i mina ögon
    mats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barn är i allmänhet smarta och tänker själva. Jag tror att denna indoktrineringskampanj kommer att få motsatt effekt jämfört med vad som var avsikten. Marxism-leninismen som serverades i skolorna smälte som en isbit i Sahara hos de flesta medborgare i Östeuropa när muren väl föll.

      Det värsta som jag ser det är att detta sanslösa flum stjäl viktig tid från själva ämneslärandet inom de olika ämnena.

      "Kärlekens kemi" och "heteronorm i svensk folkmusik". Jag saknar ord för vad jag tycker om detta med tanke på att det påtvingas skolpliktiga barn.

      Radera
  4. Kan säga att jag skrev ett brev till magister Björklund och frågade honom om det verkligen är detta vi skall satsa på när skolresultaten sjunker. Sa också att om han tycker att det är en bra ide' så har han förverkat all trovärdighet som skolminister.
    Skall bli kul att se om jag får något svar :-)
    Pelle2

    SvaraRadera
  5. Bra! Med tanke på den arrogans som många av våra folkvalda samt representanter på public service visat en del av oss som skrivit till dem på sistone så hyser jag inga större förhoppningar om något annat än en floskelkavalkad till svar, men det blir spännande att se om och vad det blir...

    SvaraRadera
  6. "Maskulina egenskaper premieras i många situationer vilket gör att män och maskulinitet generellt ges högre status och oftare maktpositioner i samhället".

    Det är alltså bara för de män som vill maktpositioner i samhället att sträcka ut handen och ta emot en sådan? Inget som man måste jobba sig till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är därför helt otroligt att så många män är arbetslösa i Sverige.

      När det bara är för dem att kliva in på Arbetsförmedlingen och säga "Hej, jag är man, ge mig ett högavlönat direktörsjobb" så ordnar patriarkatet det åt dem.

      Radera
  7. "Hur förhåller sig svensk folkmusik till heteronormen?"

    Hmm. För den som är piggare än jag har vi ett långt satiriskt inslag bara i den meningen.

    ---

    Min hustru (här i Storbrittannien) har svårt att få ihop den alltigenom positiva bild hennes bekanta har av Sverige med de tokerier jag översätter. (Tror att det mesta som är bra finns kvar - det är väl de mest högljudda som syns.)

    Ser fram emot vad Dr Bergkvist kommer att ha att säga om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket utrymme för satir där.

      Jag har visserligen inte diskuterat folkmusik med de bögar och flator som jag känner, men jag har svårt att tro att heteronorm i svensk folkmusik är något som bekymrar dem. Men så är de inte militanta queerteoretiker heller utan ganska vanliga människor.

      Kan tänka mig att dina översättningar väcker förvåning i Storbritannien. Jag har några norska följare på Twitter som med skräckblandad förtjusning tar del av och sprider nyheter om vad som pågår i deras grannland.

      Radera
    2. Minns ett avsnitt av något satirprogram från sent 90-tal. "Detta har hänt?"
      Det var (ute i verkligheten) tal om at betrakta brott mot homosexuella som "hets mot folkgrupp." (Vilket är en konstig tolkning av "folkgrupp," men idag lag - om än omstridd.)

      Det talades om homosexuellas unika kultur, särskilt matvanor.
      Inslaget avslutades med att reportern gick igenom köttdisken på ICA, och bara hittade en produkt: "Leverpastej för homosexuella."

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.