En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

söndag 24 februari 2013

Kvinnors relationsvåld mot män


I helgen har Aftonbladet en artikelserie om kvinnors relationsvåld mot män. Artiklarna finns i pappersversionen samt för e-prenumeranter.

Bloggaren Maukonen har gjort pdf-filer av artiklarna och här är några utdrag. Först om "Niklas" (pdf) som flyttade till andra sidan Sverige för att bli sambo med en flickvän som våldförde sig på honom:
Niklas anmälde misshandeln och våldtäkterna hos polisen men ärendena lades snabbt ner. Och myndigheter och socialkontor har varit helt oförstående. 
– Jag är ju man och förväntas var stor och stark. Men jag är varken eller. Det enda stöd jag fick av socialkontoret när jag bad om skydd var en lista över privata hyresvärdar som jag kunde kontakta om jag behövde flytta. Det var som om de inte trodde mig.
Linda Dackemo (pdf) har skrivit en uppsats om kvinnors relationsvåld mot män vid Luleå Tekniska Universitet och intervjuat tolv våldsutsatta män. Hon menar att kvinnofridslagstiftningen borde vara könsneutral för att även kunna hjälpa våldsutsatta män bättre.
– Kvinnovåld är fruktansvärt på alla sätt, men det är inte det enda våldet som förekommer i relationer. Regering, socialtjänstlagen, Sveriges domstolar – alla reglerar hur kvinnovåldet ska bekämpas, men det borde finnas en könlös fridslag, säger Linda Dackemo.(...)Hjälpen är obefintlig, berättar samtliga män som deltagit. Flera har mötts av skratt och hån när de försökt göra en polisanmälan. Av socialtjänsten blir de ofta misstrodda. 
Linda Dackemo har märkt av en stor kunskapsbrist på flera håll.
– Mansmottagningarna som hjälper våldsamma män borde även erbjuda utsatta män hjälp. Men det finns för lite kunskap när situationen är omvänd, säger hon och fortsätter:
– Det är så tabubelagt att många män inte vågar anmäla eller be om hjälp. Och de få som vågar får sällan tillräckligt med stöd eftersom varken polis eller socialtjänsten har tillräckligt med kunskap.
Läs mer hos Maukonen, Truthordare.

Tidigare inlägg om samma ämne:
Relationsvåld: Kvinnor kan också
Frispråkiga kvinnojourspionjären Erin Pizzey

3 kommentarer:

  1. Bra att du lyfter detta!

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja, när Aftonbladet bjussar på en alternativ problemställning så vill jag ju inte vara sen med att föra vidare den.

    I den famösa boken "Slagen Dam" heter det ju att mäns våld mot kvinnor återskapar könsmaktsordningen. Eller med författarnas egna ord:

    "Att män utövar våld mot kvinnor kan alltså på ett strukturellt plan ses som ett uttryck för manlig överordning och den kan manifesteras i faktiska fysiska attacker mot kvinnan, men också genom mindre drastiska företeelser så som sexuella trakasserier eller genom verbala kränkningar. Det våld män utsätter kvinnor för uttrycker dock inte bara överordningen, det bidrar också, enligt detta synsätt, till att återskapa den och till att forma mäns och kvinnors syn på vad det innebär att vara man respektive kvinna".

    Jag vill gärna "problematisera" kring det synsättet när tillfälle bjuds, såsom nu.

    SvaraRadera
  3. Och så tycker jag så klart att det är upprörande att offer för relationsvåld behandlas olika beroende på vilket kön de har.

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.