En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

fredag 15 februari 2013

Mia Skäringer tar avstånd från feminismen


Komikern Mia Skäringer har gått ut i TV och sagt att hon inte gillar feminismen. Nu rasar feminister mot henne i sociala medier, skriver Aftonbladet:
– Jag kan inte gå med i det här tåget känner jag, säger Mia Skäringer i programmet och fortsätter:
– Man tror att man kämpar för sitt eget kön, men man kämpar också jävligt mycket mot sig själv hela tiden.

Aftonbladet-artikeln är kritisk mot Mia Skäringer. Bland annat får hon kritik för att missa "poänger om sakens kärna som handlar om jämställdhet".

Men jag tror att Mia Skäringer och de flesta av den här bloggens läsare nog har insett att man kan förespråka jämställdhet utan att förespråka feminism. 

Att feminismens vanligaste avarter är en grupp-mot-grupp-ideologi som gör kvinnor till offer och män till förövare. Som Catta skriver:
"Ju råare, vulgärare och mer hatisk man är desto mer kämpar man för kvinnors rätt tycks det. 
Jag förstår precis vad Mia Skäringer menar, att det spårat ur, att det är en könskamp snarare än en jämställdhetsfråga. 
Och nej, jag vill inte heller gå med i det tåget. Jag kan gå med i ett tåg där man klarar att uttrycka sig civiliserat, där kvinnors styrka inte visas genom att sparka på andra, där man använder ett språk som man också skulle kunna använda framför sin fyraåring.  
Jag vill fortsätta vara kvinnlig och gilla män utan att bli kallad förrädare".

7 kommentarer:

  1. Hon är så bra i detta, Mia Skäringer. Det krävs mod för att gå ut så här.

    Bra att du lyfter det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, krävs det mod för att gå ut med en åsikt 90% av alla i sverige verkar ha? Dvs missförstått att feminismen står för jämställdhet, INTE att män ska tryckas ned så att vi kvinnor ska kunna "ta oss upp".

      Radera
    2. Säger du 90%? Det var goda nyheter.

      Jag tror att 90% av denna bloggens läsare anser att feminismen är en kvinnolobby, ingen jämställdhetsrörelse. Män är även överreprecenterade bland hemlösa, våldsoffer, alkoholister, narkomaner och självmordsfall. Överrepresenterade både i tppen och botten av samhället medan majoriteten av kvinnorna har det halvtryggt i samhällsmitten.

      Radera
  2. Tack! det krävs mod för att stå emot skitstormen under eget namn. Kan bara föreställa mig vilka öknamn hon har fått.

    SvaraRadera
  3. Kors, skrivs det in Aftonbladet, tänkte jag. Visar sig att huvuddelen av artikeln är om kritiken mot henne.

    Heja Mia, hoppas du vågar vara dig själv.

    SvaraRadera
  4. Givetvis är AB-artikeln kritisk. Annars går väl cheferna i taket. Håller med, heja Mia!

    SvaraRadera
  5. Feminismen har skapat ett hat mot män som har varit helt osakligt grundat. Detta har skadat landet och de människor som finns där och har inget med jämställdhet att göra. Det har skadat jämställdheten oerhört. Därför är Sverige i dag ett av det mest könssegregerade landet i världen i dag.

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.