En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

tisdag 12 februari 2013

Zlatans icke-feministiska bok får kritik






Fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimović har gett ut en uppmärksammad biografi kallad "Jag är Zlatan Ibrahimović". Boken har nominerats till Augustpriset.

Nu skriver Sveriges Radio att boken har fått kritik i Frankrike.

– Han är ju en riktig idiot! säger journalisten Elisabeth Bost efter det att hon i boken Moi Zlatan läst att ingen sportbil är snabb nog för den svenske fotbollsspelaren.
Häromkvällen menade panelen i ett debattprogram på TV-kanalen Directe 8 att Zlatan är en arrogant mansgris med en nedsättande kvinnosyn.
Min franska är tyvärr halvknackig och jag får inte in Directe 8 på min TV. Men ur SR-reportaget kan jag utläsa följande:

1. Zlatan påstås gilla snabba bilar.
2. Zlatan påstås helst vilja att hans fru ska vara hemma med barnen.

Nu hoppas och tror jag att Zlatan tycker att hans frus egna åsikt i fråga nummer två är viktigare än hans egen åsikt i just den frågan. Det är ju hennes liv det framför allt handlar om.

Och vem vet, hon kanske själv väljer att vara hemmafru.

Jag tror att Zlatan i själva verket har begått följande två kardinalfel enligt de franska journalisterna:

1. Zlatan är inte kvinna.
2. Zlatan talar inte om Patriarkatet.

Någon svensk Zlatan-kännare eller någon av bloggens franska läsare kanske kan uppdatera oss? Vari består Zlatans påstådda mansgriseri?

Och en sak som förundrar mig: varför har de svenska feministerna inte reagerat över Zlatans bok? Jag har mina misstankar om att de helt enkelt inte klassar honom som "tillräckligt vit" för att kunna kritiseras...

Om den franska kritiken står det även i SVD, Expressen, Expressen

6 kommentarer:

  1. Jag instämmer i din misstanke. Zlatan används ofta som galjonsfigur gentemot SD och det man tror är "antifeminism" och "rasism". Kom ihåg "Det här är mitt Sverige" (SD-filmen) och det underbara målet mot England som gjordes ungefär samtidigt (och twitterflödet efteråt).

    Zlatan är behjälplig för feminismen i Sverige just nu, men det kan såklart ändras framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. feminister och sd är samma sak! svennar är ni allihopa ingen skillnad, white trash queers! halva SD ser ju ut som bögar och är ogifta fast som är 30 !! också typiskt queers!!

      Radera
  2. Mailkommentar från "Maria":

    "Haha, typiskt att det är just de två kvinnliga journalisterna som uttalar sig. Elisabeth Bost var tidigare gift med den nu avlidna kände programledaren Jean-Luc Delarue, med vilken hon har en son. Hon blev arvlös när exmaken dog, allt gick till sonen och nya frun. I Delarues posthuma bok får hon sina fiskar varma och har hotat med åtal för ärekränkning. Relationsaggressiv kvinna.

    Audrey Pulvar meddelade sina journalistkolleger via Twitter att hon inte längre var ihop med industriministern Arnaud Montebourg. Hon tyckte att hennes karriär fick lida av hon var ihop med en politiker.

    Vad dessa kvinnor har att säga om Zlatan behöver man inte fästa minsta avseende vid".

    SvaraRadera
  3. Tack, Maria för en intressant kommentar om Zlatans franska kritiker!

    SvaraRadera
  4. men jävla feminister! hahaha!! men skönt att fransmännen håller på dö ut nu! typ bara invandrarna ute i förorterna som gifter sig och gör barn nu!
    fransmän är lika queer som svennar typ! :)

    GO ZLATAN! mannen!!!

    samij krutoj fotbolist v evrope i samij silnij slavjan v mire! :)

    /Seryoga

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.