En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

onsdag 2 januari 2013

Ju större andel kvinnor desto bättre?

Aftonbladet har en artikel om sned könsfördelning bland kommunalpolitiker. Artikeln tycks gå efter logiken "ju större andel kvinnor desto bättre".

"Bräcke är bäst
I jämtländska Bräcke är läget det omvända. Där är kvinnorna i majoritet, med 57,5 procent kvinnor i kommunfullmäktige"
Inom politiken (men inte på exempelvis arbetsplatserna) tycker jag att en 50/50-fördelning mellan könen är värt att eftersträva. Jag ser det som en demokratifråga att våra representanter är så representativa som möjligt. Egentligen skulle lottning ha varit mer demokratiskt än parlamentsval, som jag ser det. Detta handlar mer om min personliga syn på demokrati ("folkstyre") än om min syn på jämställdhet.

Då är 57,5% kvinnor inte bäst i Sverige utan den kommun som har närmast 50%.

Men ett större demokratiproblem är att vi inte har några låg- och medelinkomsttagare i Riksdagen eftersom riksdagslönen gör samtliga ledamöter till höginkomsttagare. Ett annat demokratiproblem kan misstänkas vara att vi antagligen har en större andel bekännande feminister bland politikerna än bland befolkningen i stort.

Bloggat om detta: Backflash, Treve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.