En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

söndag 17 mars 2013

Helst en flicka i Sverige!


Bilden ovan kommer från senaste numret av Aftonbladets magasin Hannah & Amanda.

Jag har inte tillgång till artiklarna i magasinet så jag passar istället på att lista några gamla länkar.

- Pojkbebisar gör svenska mammor deprimerade i högre grad än mammor till flickbebisar. Det visade en svensk studie för två år sedan. Men i Kina och Indien, där pojkar hade högre status, var situationen den omvända. Bloggen Genusnytt kommenterade.

- Två tredjedelar av svenska adoptivsökande vuxna vill helst ha en flicka om de får välja. Detta enligt fyra år gamla siffror som då redovisades i tidningen Vi Föräldrar.

Tyder detta på att pojkar ses som mindre värda än flickor i Sverige?

Relaterade blogginlägg:
Pojkar utmålas som jobbiga
Antipojkskola

7 kommentarer:

  1. Märkligt, min fru är precis tvärtom, tack och lov (Inte för att jag inte kan tänka mig döttrar).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underligt! Jag blev glad för att mina barn var friska. Vilken sort spelar ingen roll!

      Radera
  2. Jag var glad bägge gångerna över att jag fått barn barn utan några problem och allt var som det skulle. Jag kan inte ens tänka mig hur tufft det måste vara om barnet har något medfött handikapp. Jag tycker att det borde räcka så faktiskt, man borde vara glad för det man får.

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg! Än otäckare att pojkfoster också aborteras oftare när man kan få reda på könet. Läste om detta i dansk press, hittar inte länken nu. Men helt klart handlar det om samma värdering kring vilket kön som ses som mer värdefullt. Alltså, återigen spegelvänt gentemot den verklighetsbeskrivning genusvetenskapen vill sprida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den länken skulle ha passat in i inlägget, posta igen om du hittar den.

      Radera
    2. Lite sent läser jag denna artikel, och hänvisar då till min blogg som i sin tur hänvisar till Forskning och Framsteg som skrev ursprungsartikeln.

      http://anders.bondensson.se/#post20

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.