En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

tisdag 12 november 2013

Mustaschkampanjen Movember


En av mina favoritkällor till blogginlägg är Googles sökfunktion för nyheter. Där kan man även hitta intressanta nyheter som har hamnat i svensk medieskugga.

Många norska, danska, finländska och engelskspråkiga tidningar har uppmärksammat kampanjen Movember, som går ut på att belysa prostatacancer, testikelcancer och mäns hälsa i allmänhet.

Den som har skäggväxt på överläppen kan raka sig den 1 november varje år och sedan låta mustaschen växa månaden ut för att sympatisera med kampanjen. Alla kan stödja den på annat sätt och donera pengar. Movembers svenska site skriver:
"Män lever i genomsnitt fem till sex år kortare än kvinnor och fler än fem män i timmen dör i förtid av sjukdomar som potentiellt kan förebyggas. 
Det är tunga fakta, speciellt med tanke på att det inte finns någon biologisk orsak som gör män mer utsatta. Enligt forskningen skulle hälften av alla fall av cancer hos män kunna förebyggas med en mer hälsosam diet och livvstil. Orsakerna till det tillstånd som mäns hälsa befinner sig i är flera och komplicerade, men det råder ingen tvekan om att en viktig anledning är hur män tänker om sin egen hälsa. Förebyggande vård är någonting som många män inte ens överväger. Detta är något som Movembers Medvetenhets- och Utbildningsprogam jobbar hårt med att förändra. 
Medvetenhet och utbildning förändrar beteenden och attityder. De bryter gradvis ner barriärer, tar bort fördomar och skapar verklig förändring. Movember vill att män tar ansvar för sin hälsa, förebygger sjukdomar genom att ha en sund livsstil och förstår symptom och tecken både hos sig själva och andra, så att de vet när och hur de ska söka vård när det behövs".
Movember satsar även delar av de insamlade pengarna på forskning om cancer som drabbar män.

Det är också bra med kampanjer och organisationer som förbättrar livsvillkor för båda könen. Men med tanke på alla organisationer (Plan Sverige, Glöm aldrig Pela och Fadime, t.ex.) som mer och mer uteslutande fokuserar på kvinnors och flickors problem, så kan Movember vara ett bra alternativ eller komplement.

Många grupper, bland annat idrottsklubbar, har engagerat sig i Movember i det här landet, trots att kampanjen här har fått betydligt mycket mindre medial uppmärksamhet än i andra länder.

Goda nyheter om det svenska medieklimatet är däremot att det kommer allt fler vettiga texter i jämställdhetsfrågan från SvD:s ledarredaktion, som idag genom Sanna Raymans text har reagerat mot mansfientligt näthat på Twitter.

Bloggat om det som Sanna Raymans text handlar om: Genusdebatten, Toklandet

4 kommentarer:

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.