En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

fredag 1 maj 2015

Männen och kampen


Idag är den 1 maj. Många är lediga och några demonstrerar. Litteraturprofessor Ebba Witt-Brattström medverkar i tidskriften Vi Läsers senaste nummer, i reportaget "Vart har alla män tagit vägen?".

Reportaget finns inte på nätet, men i bilden ovan framgår det att frågan handlar "om hur den moderna mannen sviker kampen".

"Kampen" ska nog i detta sammanhang förstås som "den feministiska vänsterkampen". Jag tolkar det åtminstone så på grund av professorns politiska bakgrund. För det saknas ju inte rent allmänt manliga politiker, eller män som på annat sätt agerar politiskt.

Men i den feministiska vänsterkampen kan jag tänka mig att männen är ett fåtal. Är det svårt att förstå? Tydligen. Men det räcker väl att läsa ett nummer av vilken feministisk vänstertidskrift som helst för att få svaret. Eller jämställdhetsavsnittet i partiprogrammet för något feministiskt vänsterparti. 

Den feministiska vänsterkampen förs inte för oss män, utan mot oss. Mannen, och särskilt den vita, heterosexuella cis-mannen, ses rentav som ett allvarligt samhällsproblem. Varför ska vi då ställa oss bakom paroller som hävdar sådant? Som dessutom ignorerar eller främjar att män diskrimineras i lagboken, att pojkar sviks av den moderna skolan, och att demonisering av män förekommer dagligen i pressen.

Män deltar visst i kampen. Men inte nödvändigtvis i den kamp som litteraturprofessorn brinner för.

3 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med i vad du skriver. Önskar att jag var lika vältalig som dig när jag försöker argumentera.

    SvaraRadera
  2. I en feminists och kulturmarxists ögon,som Brattström, så är det väl obegripligt att man inte köper allt dom säger och rättar in sig i ledet.
    Men som sagt var,varför skall jag som en vit,heterosexuell man stötta en rörelse som avskyr mig just på grund av mitt kön och min sexualitet ?
    Det kommer aldrig hända att jag stöttar dom hatiska könsrasisterna inom feminismen

    Pelle2.

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.