En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

söndag 23 november 2014

Jamaica - machokultur och flest karriärskvinnor


Bilden här ovanför visar vilka tio länder som har störst andel kvinnor bland lagstiftare, högre tjänstemän och direktörer. Den kommer från World Economic Forums Global Gender Gap report, vars märkliga rankningsmetoder jag har kommenterat tidigare.

Hursomhelst, listan över störst andel elitkarriärskvinnor toppas av det karibiska öriket Jamaica. Jamaica är annars mest känt för sol, stränder, turism, bauxit, djungel, vattenfall, cannabis, snabba hundrameterslöpare, stora inkomstskillnader, reggaemusik, fattiga slumområden, förbud mot homosexualitet, och hög förekomst av mord och annat våld via användning av handeldvapen.

Helsingborgs Dagblad har tidigare skrivit att landet präglas av en "stark machokultur". Många jamaicanska musiker har hindrats från att spela i Europa på grund av "sexistiska" låttexter, skriver Sveriges Radio.

Vilka av dessa faktorer som samvarierar med hög andel elitkarriärskvinnor har jag ingen aning om. Men det är tydligt att samtliga länder på tio-i-topp-listan saknar något betydande inslag av feminism i sina kulturer. Inget nordiskt land är med i toppen utan ligger betydligt längre ned på listan.

Feminism ger alltså sannolikt inte fler kvinnor på topposititioner i näringslivets och den offentliga förvaltningens karriärsstegar. Kanske är det rentav tvärtom. Feminismen odlar myten om "patriarkatet" och "könsmaktsordningen", vilket riskerar att få kvinnor att känna sig förtryckta, maktlösa och apatiska.

Hindrar feminismens offerkofteri nordiska kvinnor från att våga satsa på en toppkarriär?

--------

Relaterat: Är elitfeminismen Sveriges sämsta gren? (Katrine Marçal)
Misery loves my company (Fröken Missnöjd)

5 kommentarer:

  1. Min teori är att en delförklaring bör vara att rätt många män på jamaica hamnar antingen sex fot under jord eller i fängelse. Gott om plats för kvinnor! Men sen tror jag också en del i förklaringen ligger i det du säger: de har inte blivit ilurade att osynliga "strukturer" lägger krokben så de satsar helt enkelt på vad de vill och vips har de lyckats.

    SvaraRadera
  2. Hur är levnadsstandarden på Jamaica? Skulle det kunna vara så att livet som elitkarriärkvinna resp. som undersköterska/dagisfröken etc, materiellt sett är som natt och dag? Vilket inte är fallet i Sverige med våra sammanpressade löner (i synnerhet efter skatt). Personligen struntar jag (trots läshuvud, toppbetyg och teknisk masterutbildning) för det är helt enkelt inte värt ansträngningen. Jag prioriterar heller mer tid med familj o i hemmet än en karriär full av ansvar, stress, press ångest eftersom jag inte anser det värt pengarna. Skillnaden måste vara mkt större i så fall. För mig är det obegripligt att någon vill satsa på karriär i sverige, men jag är tacksam för det förstås, så jag slipper :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta stav- och språkfelen :)

      Radera
    2. Jamaica är ganska fattigt, men inte jättefattigt. Inkomstskillnaderna är stora, men mindre än i Centralamerika. Intressant att höra att du väljer bort toppkarriär trots topputbildning för ett liv som du hellre trivs med. Jag har gjort liknande prioriteringar. Det man ångrar på dödsbädden är oftast inte att man borde ha tillbringat mer tid på jobbet.

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.