En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

onsdag 26 juni 2013

Anarkafeministisk hiphop


Hiphopgruppen Systerskapets senaste video "Systerskapet" släpptes härom månaden. Låten vänder sig emot patriarkatet och hyllar feminismen.

Det pratas ofta om att kvinnor missgynnas i musikvärlden. Jag menar att det inte är så enkelt - jag tror att kvinnliga rappare faktiskt gynnas av att ha en kvinnlig röst som bryter av mot den stora mängden manliga rappare. Det låter annorlunda och därför blir det extra spännande.

Jag tror att Systerskapet har goda chanser att få många framtida spelningar på stödkonserter, feministiska seminarier och demonstrationer. Kanske deras låtar till och med kommer att spelas i statsradion.

Detta beror främst på att de är kvinnor och på att de har ett politiskt budskap som många inom mediebranschen delar. Skulle Systerskapet ha varit män så skulle de antagligen inte ha fått några spelningar alls, på grund av otillräcklig talang och hårdare konkurrens.

Bloggat: Susanna Varis om kvinnor som åker räkmacka på sin kvinnlighet i musikbranschen.

10 kommentarer:

  1. Hur kan man vara anarkist och feminist på samma gång? Alla feminister jag vet av vill att staten ska ta över en hel massa funktioner. Staten är banne mig feministernas man. Rimmar väldigt illa med anarkism.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feminismen finns i många varianter. Anarkafeminismen är emot staten. http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkafeminism

      Radera
    2. Men vem ska då göra det feministerna vill? Feministerna? Vilka lustigkurrar!

      Radera
  2. Det enda som saknades var väl lesbiskmarsch. Nej tyvärr det blir bara spelningar hos FI eller Hallongrottansvänner. Det finns/fanns många, bättre arga tjejer än dom där.
    Är det någon form av ironi eller känga till "patriarkatet" att dom snott alla machoposer från hipphoppen? Sånt begriper inte jag nämligen. Är väl för gammal. Sånt där trams höll inte Nina Hagen på med -79 när jag såg henne på Scandinavium.

    Fugen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de försöker härma hiphopkillarna med stil och poser.

      Radera
    2. Det är säkert så och är det något som är macho, på ett dåligt sätt, är väl HH-killarnas stil. Ja ja, tror dom att de blir tuffare av det så.

      Fugen

      Radera
    3. Jag tror de identifierar sig med hiphopens generella underdog-perspektiv snarare än deras genusanalys.
      Erik S

      Radera
  3. Fy vad den var dålig! Politisk musik blir sällan bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller inte med om sista meningen! Det finns mycket bra politisk hiphop, om vi stannar i genren. Större delen av den svenska hiphopscenen är politisk. Punken och proggen tycker jag håller hög klass i många fall.

      Radera
  4. SR:s P3 har curlat kvinnor och minoritetsrappare i åratal nu. För skattepengar. Tack för det - det är visst inte bara Gudrun S. som gillar att elda pengar...

    /Hjalmar

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.