En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

fredag 24 maj 2013

Porr och dubbelbestraffning





"Flera av de intervjuade unga kvinnorna i filmen är sårade över att deras partner kollat på porr under förhållandet, och känner sig svikna och typ bedragna, säger Moa. 
De undrar varför det finns ett behov av att tända på någon annan än dem själva. 
När man är uppväxt med att ständigt bli objektifierad – i så hög grad att det har blivit en viktig del av ens identitet – blir det som en dubbelbestraffning att även känna sig bortvald som objekt av sin partner".
Nej, Moa. Att bli dubbelbestraffad är att bli klandrad oavsett hur man agerar. Damned if you do, damned if you don't. Som "deras partner" i historien, som blir anklagad, antingen för att "objektifiera" kvinnor, eller för att inte objektifiera utan istället få en kvinna att känna sig "bortvald".

Men att känna sig kränkt oavsett hur man blir behandlad är inte att bli dubbelbestraffad. Det är att vara Prinsessan på Ärten.

Är man så grundligt missnöjd med att en partner kollar på porr, så får man väl avsluta förhållandet och leta vidare efter en partner som inte konsumerar porr.

7 kommentarer:

  1. Hela artikeln bygger ju på en felaktig premiss.Det är ju inte porrideal som skapar sexuella preferenser utan sexuella preferenser som skapar porrideal. Vad de här två intervjuade kvinnorna vänder sig emot är ju egentligen inte porr utan manlig sexualitet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ligger mycket i det du skriver!

      Radera
    2. Stämmer till 100 %

      Detta gäller även reklam och media där feminister utgår från premissen att reklam och media konstruerar vår ideal och intressen och aldrig tvärtom. Tror man på att människor föds som blanka blad är det den enda logiska slutsatsen man kan dra. Att den teorin motbevisats 100 ggr om verkar socialkonstruktivisterna inte bry sig om.

      Radera
  2. Så rätt analys!

    SvaraRadera
  3. Ska erkänna att jag som ung var emot porr. Först pga patriarkatet (äh skoja bara, alltså pga traditionella könsroller). Sen pga det nya patriarkatet (radikalfeminismen) även om det nog då som nu mest handlade om avskyn för att det finns de som far illa i branschen. Men jag ska även erkänna att jag fortfarande inte heller är så förtjust i flera av porridealen, men då utan att för den skull vara emot manlig sexualitet, bara det att jag inte är man själv ;).

    Däremot har jag alltid tagit ansvar för mig själv och inte känt mig tvingad att leva upp till det och att sätta mina egna gränser. Det är där jag tror det måste börja. Så till 'tonårsfeministerna' säger jag, ja det är svårt att leva som man lär men det är nog där det måste börja.

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.